Een faillissement terwijl je het smoordruk had; erger bestaat niet.

Om een eigen bedrijf te laten slagen, is het uiteraard belangrijk dat jij goed bent in je vak.
Maar een goed vakman is nog niet per definitie een goede ondernemer. Ook andere kennis en vaardigheden zijn belangrijk. En je administratie is misschien wel één van de belangrijkste, maar ook minst populaire klussen die je er als hardwerkende professional ‘nog even bij moet doen’.

Misschien besteed je de administratie uit en zorgt een administratiekantoor, boekhouder of accountant voor de verwerking van je zakelijke gegevens. Maar waar menig ondernemer zich op verkijkt, is dat die bedrijven jou niet altijd adviseren over budgetteren, ofwel het rondkomen van het geld dat je uit je bedrijf haalt. Dat kan hele vervelende gevolgen hebben. En in het ergste geval gaan ondernemers failliet terwijl ze het smoordruk hebben in hun zaak, simpelweg omdat ze aan de financiële kant hun dingen niet goed hebben geregeld.

Begroting: zakelijk én privé
Als ondernemer heb je vaker met wisselende inkomsten te maken. Daarom is het van groot belang om niet alleen de zakelijke begrotingen op orde te hebben, maar ook de privébegroting. Je moet, als het nodig is, ‘de tering naar de nering’ kunnen zetten. En het hele gezin moet weten in hoeverre er ruimte is ‘om de bloemetjes even buiten te zetten’.
Een begroting is dé manier om inzicht te krijgen in je geldzaken. Inkomsten en uitgaven op een rij, zowel zakelijk als privé. Zodat je weet wat er gemiddeld uitgaat, en wat er gemiddeld moet binnenkomen. En zodat jij snel kan voorzien wat de gevolgen zijn als iets zakelijk een keer tegenzit. Daarmee houd je grip op je eigen financiële situatie.

En dan is er nog iets…

Een ondernemer is niet automatisch verzekerd voor pensioen, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid. In slechtere tijden zul je zelf moeten zorgen dat je voldoende geld achter de hand hebt om rond te komen. Een reserve opbouwen is absoluut een noodzaak, maar in de praktijk één van de eerste dingen die je weglaat als er toch al niet veel ruimte is.

Wat kun je zelf doen?

Zorgen voor inzicht en overzicht. Als je dat zelf kan doen, met eventueel goede software, samen met je boekhouder of door het bijhouden van een kasboek per app: prima!
Maar als het stiekem al wat rommeliger is dan je zou willen, mag je mij ook inschakelen. Als budgetcoach werk ik óók voor ondernemers. Aan de telefoon kunnen we kennismaken. Lijkt het wat, dan spreken we af bij jou op de zaak, voor een intake. Daarna krijg je een voorstel met wat we precies in jouw situatie kunnen gaan doen, hoeveel geld dat gaat kosten en hoe lang het traject wordt.
 
Dit is een greep uit de maatregelen die we (samen) kunnen nemen:
 
• We maken een persoonlijk budgetplan met alle inkomsten en uitgaven die je op dit moment hebt.
• We controleren of je recht op toeslagen en hier gebruik van maakt.
• We inventariseren je vaste lasten en kijken wat er echt noodzakelijk is en of jij hierop kunt besparen door een alternatief te zoeken.
• We kijken of er schulden zijn, stellen een plan op en jij neemt zelf contact op met instanties voor betalingsregelingen.
• We gaan op zoek naar specifieke manieren waarop jij kunt besparen op al je uitgaven.
• We beginnen met sparen en reserveren voor incidentele en jaarlijks terugkerende rekeningen.
• We maken een zakelijk budgetplan, waarin we inkomsten en uitgaven invullen. Vervolgens gaan we begroten, wat je moet omzetten om voldoende inkomsten te genereren.
• Soms kan ik als budgetcoach je niet verder helpen op een bepaald gebied. Meestal kan ik je dan wel naar een juiste persoon verwijzen.
 
Wat kun je niet van mij verwachten?
 
• Het zal duidelijk zijn dat ik niet met een grote zak geld in de hand kom, maar dat advies en begeleiding mijn kracht zijn.
• Ik kan geen betalingsafspraken met schuldeisers voor je maken.
• Ik geef geen advies op het gebied van aan- en verkoop van financiële producten (verzekeringen en hypotheken).
• Ik ga niet op de stoel van een boekhouder of accountant zitten.

SAMEN gaan we overzicht in jouw financiën (zakelijk én privé) creëren.

Financieel gedoe leidt enorm af van je eigenlijke werk. Het is vervelend en is ‘killing’ voor het werkplezier als ondernemer. Het niet op orde hebben van je financiële zaken heeft veel grotere risico’s dan de meeste ondernemers denken. En het voelt echt veel (heel veel!) beter als je je werk kunt doen in het vertrouwen dat alles op je bankrekening netjes verloopt, dat je vlot kunt betalen, weet wat er nog komt en altijd geld kunt pinnen.

Wil je dat ook? Alles op de rit hebben vóórdat er onvoorziene dingen gebeuren en je er geen tijd meer voor hebt?
Het is belangrijk dat je voldoende tijd wilt vrijmaken om je financiën op orde te krijgen.
Dat je vertrouwen hebt in mijn advies als mede-ondernemer.
Vraag jezelf af: ben je bereid om de noodzakelijke actie te ondernemen op dit vlak?

Het doel van budgetcoaching is dat je na kortere of langere begeleiding je financiële huishouding weer zelfstandig kunt doen. Het is ook aan jou om aan te geven dat je daar weer vertrouwen in hebt.

Weet je genoeg? En wil je kennismaken? Bel me gewoon vast op of mail me, zodat ik jou kan terugbellen. Dan heb je de eerste stap vast gezet.